Centerpartiet

Centerpartiet (C)

Det är nu som jag börjar känna att jag kanske måste fatta mig väldigt kort om de kvarvarande partierna om jag vill bli klar i tid. Det är dags för Centerpartiet. Centerpartiet grundades 1913 under namnet Bondepartiet. (Källa dn.se) De beskriver sig som Alliansens "gröna röst." Deras främsta punkter är jobb/företagande och miljö/klimat. Partiledaren heter Maud Olofsson.

De två punkterna som Centerpartiet vill fokusera på är väldigt viktiga då de rör alla i samhället. De har på sin hemsida centerpartiet.se sin politik från A-Ö. Punkterna var säkert minst 50, men om jag tar en punkt om arbete och en om miljön så borde väl det vara nog?

Arbetsmarknadspolitik

Centerpartiets, och Alliansregeringens, viktigaste punkt är att politiken ska leda till så många jobb som möjligt. De som förlorar sitt jobb ska snabbt kunna få ett nytt. Arbetsmarknaden ska vara flexibel nog att det ska vara lätt att anställa och lätt att byta jobb.

Tillsammans med Alliansen har Centerpartiet:

- Gjort om Arbetsmarknadsstyrelsen till en riktig arbetsförmedling. Mer självständighet och mindre inflytande från politiken.
- Lokala arbetsmarknader har fått mer makt då de vet mer om det lokala området.
- Handikappade har fått fler lönebidrags- och Samhallsplatser. (Samhall = Aktiebolag)
- Givit stöd till arbetsförmedlingen med fler praktikplatser och specialutbildningar för att klara arbetslösheten.
Centerpartiet och Alliansen vill införa en ny typ av anställning, en lärlingsprovanställning för de under 23 år.

Centerpartiet vill själva att LAS, Lagen om Anställningskydd, ska låta de under 26 under två års tid få ingå ungdomsavtal med arbetsgivare.
Försäkringar vid sjukdom, arbetslöshet och arbetsskada ska samlas i en enda arbetslivsförsäkring.

Miljöpolitik

Miljöfrågorna är Centerpartiets viktigaste, och de har arbetat för miljön i nästan 50 år. Centerpartiet införde det så kallade kretsloppstänkandet i svensk politik. Producenter tar hand om alt avfall efter sina produkter.
Tillsammans med Alliansen har Centerpartiet:

- Fattat beslut om klimat- och energipolitiken
- Förbättrat Östersjöns och Västerhavets havsmiljö.
- Utvecklat skydd av naturområden och skogar med högt naturvärde.
- Arbetat aktivt för EU:s kemikalielagstiftning "Reach."

Centerpartiet vill:

- Att miljöpolitiken ska ha inflytande på alla samhällsfrågor.
- Att tydliga miljökrav ställs på statliga företag.
- Stärka internationellt miljöarbete.

Centerpartiet fokuserar ju väldigt mycket på miljön vilket jag tycker är mycket bra. Miljöfrågor är väl i stort sett de enda politiska frågor som jag kan komma på att jag faktiskt bryr mig om. Det blir intressant att skriva om miljöpartiet här näst då jag kan tänka mig att de fokuserar på liknande frågor som Centerpartiet.

Det miljöpolitik borde handla om enligt mig. är hur människor utnyttjar och skadar djur och natur och när, inte om, vi borde sluta med det.

Källor: centerpartiet.se & dn.se (Endast för årtalet partiet grundades)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0