Miljöpartiet de gröna

Efter att ha tänkt efter lite om hur jag ska skriva om de sista partierna kom jag fram till att bara skriva om de sju partier vi för tillfället har i riksdagen, det är de partierna som vi alla känner till bäst. När jag kollar på listan ser jag att bara två är kvar, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Det ger en positiv känsla och jag sätter igång med Miljöpartiet.

Miljöpartiet de gröna (MP)

Partiet bildades ganska sent, 1981, då många andra partier inte hade något intresse för miljöpolitik. Deras politik utgår ifrån vad de kallar "den gröna ideologin" och som tydligen består av tre punkter. Miljöpartiet har inte bara en partiledare, utan två, språkrör Peter Eriksson och Maria Wetterstrand.

- Solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet.
- Solidaritet med kommande generationer.
- Solidaritet med alla världens människor.

Sen finns deras tre viktigaste frågor, "klimat", "jämställdhet", "lika rätt."

Klimat

Några av Miljöpartiets mål till 2020:
- Minska utsläpp med 40%
- Öka mängden förnybar energi med 50%
- Använda energin 20% effektivare
- Öka kapaciteten på järnvägarna med 50%
- Kollektivtrafiken (Taxi, bussar, tunnelbanor o.s.v) ska fördubblas.

Sedan har de förslag för framtiden, här är några av dem:
- Avveckla kärnkraft, elektricitet kan vi få av förnybara källor.
- Stöden till utsläppsminskning i utvecklingsländerna ska inte tas från bistånden mot fattigdom.
- Regeringen ska inte investera i fler motorvägar, det påvekar klimatet mer.

Jämställdhet

Det ska finnas en jämställdhet mellan alla människor, mellan kvinnor och män, det är det det demokratiska samhället bygger på. Miljöpartiets idéer och förslag var...ganska komplicerade, för att underlätta för mig själv den här gången skriver jag helt enkelt att alla ska få vara jämställda. Alla ska få vara fria att göra egna val och ges samma förutsättningar av samhället.

Lika rätt

Jag förstår inte vad "Lika rätt" betyder egentligen, det låter som ett sådant där uttryck som fanns på dagis, "alla vara med". Hur som helst, enligt Miljöpartiet är det att alla människor ska få vara sig själva och inte diskrimineras utifrån vilka de är.

Bland annat vill de att:
- Transpersoner ska skyddas mot det som kallas "hets mot folkgrupp" och ha samma diskrimineringsskydd.
- Tillgängligheten i samhället för funktionsnedsatta måste prioriteras av staten, kommunen och landstinget, det ska behandlas som en diskrimineringsfråga.
- Stöd ska ges till lokalt arbete mot diskriminering, t.ex till organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter.

Jag tror att jag har hittat mitt favoritparti nu. Inte för att jag har läst igenom alla sidor om deras politik, utan för att miljöfrågor är de viktigaste politiska frågorna för mig. Deras tre viktigaste frågor, klimat, jämställdhet och..."lika rätt"...är det som politiken borde satsa på.

Källa: www.mp.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0