Moderata samlingspartiet/Moderaterna

Moderaterna (M)

Moderaterna eller Moderata Samlingspartiet, grundades 1904, (Källa: Wikipedia) enligt deras hemsida är de en idéburen organisation. Deras mål är att ständigt utvecklas och förändras, leta upp utmaningar och problem och de prioriterar resultat för folket.
Deras uppdrag är att sprida kunskap om sig själva och deras politik, de vill att folket ska veta att deras politik är bättre för Sverige. Verksamheten är stor, 26 förbund och 600 föreningar i Sverige, de vill vända sig till alla som delar deras åsikter oavsett vilken bakgrund personen har. Moderaterna är en del av Alliansen (Mer om den senare), Alliansen bildade regering 2006, moderatledaren Fredrik Reinfeldt är för tillfället Sveriges statsminister.

Det är ungefär så Moderaterna beskriver sig själva på sin hemsida. Vid valet 2006 kom moderaterna med i regeringen, deras ledare Fredrik Reinfeldt blev statsminister.
Moderaterna har nu utvecklas ännu mer och vill bevisa för väljarna i år att de förtjänar att kallas "Nya moderaterna", enligt deras hemsida alltså. De kallar sig nu för "Nya Moderaterna".
Deras hemsida heter valstugan.moderat.se, där fins deras åsikter om 26 olika politiska ämnen. Jag tar punkten "Arbete" igen, för att kunna jämföra med Socialdemokraternas politik.

Arbetsmarknaden
Arbetsmarknaden försvagades under 2008 och 2009 på grund av den internationella finanskrisen. För att komma ur denna kris måste det bli fler arbeten. Moderaterna har gjort det enklare att starta och driva företag och gör viktiga omställningar för att stärka arbetsmarknaden, antalet sjukskrivna har minskat med 100.000 och förtidspensionerade med 50.000.
Sverige återhämtar sig efter krisen, nu måste vi hindra arbetslösheten, ge trygghet under omställningarna och få fler att söka arbete. För att behålla arbetande på arbetsplatser har statsbidragen till kommun- och landsting tillfälligt höjts under 2010.
Moderaterna vill se till
-  att jobben ska bli fler, eller vill "skapa förutsättningar" för att jobben ska bli fler.
- att inte fler jobb försvinner på grund av den ekonomiska krisen.
- ställa om och "bygga broar" till arbetsmarknaden, jag utgår från att "bygga broar" bara är ett uttryck.

Någonting jag noterade är att moderaterna pratar väldigt mycket om den internationella finanskrisen när ämnet är arbeten. Har Sverige verkligen tagit så stor skada? Jag har inte märkt att det skulle nämnas heller att Sverige lider eller har lidit av någon kris. Är jag blind? Döv?
Jag jämför Moderaternas politik med Socialdemokraternas, de är i många fall väldigt lika, Socialdemokraterna använder mer siffror i sina beskrivningar av läget och då de förklarar vad de vill göra när de har makten. Jag kan inte säga att jag tror på något av partierna mer än det andra, men det känns lite grann som att jag förstår Socialdemokraterna bättre för tillfället. Jag får inte rösta än, men jag tror att mitt stöd kommer att gå till några av de andra mindre partierna.
Källor:
www. valstugan.moderat.se
www.socialdemokraterna.se (För jämförelse)
www.wikipedia.com (För ordbeskrivning)

Kommentarer
Postat av: Emmelie

Wow Kim, det här var jätte intressant. Jag fick veta mycket som jag inte visste förut. Bra Bra :D

2010-09-09 @ 13:50:58
URL: http://emmeliemedtvam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0