Politik i ett engelskspråkigt land: Indien + The End (Slut på bloggen)

Min blogg har nått två sidors längd, men det verkar inte finnas något sätt att bläddra mellan de två sidorna, så kolla här till höger för att se alla inläggen. ->

Den sista punkten på listan över våra uppgifter är att skriva om ett politiken i ett land där man talar engelska. För många är antagligen USA första tanken, själv valde jag ett land som man kanske inte tänker på som ett land där man talar engelska, men det är faktiskt ett officiellt språk. Jag valde Indien.


Indiens flagga

Indien är en federal republik, en förbundsrepublik, federal betyder enligt Wikipedia: sammanslutning av flera självständiga enheter, stater/delstater/organisationer. Indien har kallats världens största demokrati.

Det finns massor av politiska partier i Indien, de flesta med namn som inte går att uttala om man inte kan språket.
Här är tre av flera 100 partier:
- Akhil Bharatiya Gorkha League - politiskt parti i delstaten Västbengalen, för minoriteten nepalitalande
- All India Forward Bloc - Västernationalistiskt politiskt parti
- All India Majlis-e-Ittehadul Muslimen - Politiskt parti

Indiens nuvarande president heter Pratibha Patil, Indiens första kvinnliga president, premiärministern heter Manmohan Singh. (Premiärministern är som vår statsminister, men med en annan titel.)
Den nuvarande regeringen är en koalitionsregering (Flera partier samlade, likt vår Allians) ledd av Indian National Congress. (På svenska kallat Kongresspartiet) Det är Indiens äldsta politiska parti och har varit i makten sedan 2004, de behöll makten efter valet 2008.

Trots att det inte alltid är en trovärdig källa, är engelska Wikipedia den överlägset bästa platsen att hitta informationen jag söker. Allt är inte helt lätt att förstå så jag ska inte skriva om en massa komplicerade detaljer som kanske inte ens är korrekta.

För att få in mer engelska i den här delen av projektet, är resten av texten på engelska! (Tyvärr hade jag redan skrivit klart texten när jag kom på att jag skulle göra så, så texten är egentligen bara en översättning.)

Lok Sabha

In India, all the indians entitled to vote (723 millions!) elect for Lok Sabha, which is a lower house of the Indian parliament. Lok Sabha is the government of India, at the moment it has 545 members, the maximum is 552. In May of 2009, the 15th Lok Sabha was elected, each Lok Sabha is formed for five years.

Vidhan Sabha och Rajya Sabha

In each Indian state another direct election is held every fifth year when they elect for Vidhan Sabha, it's the legislature (To put it simple, they make laws) in every state. There are 28 different Vidhan Sabhas in India.
Rajya Sabha is the upper house of the Indian Parliament, it has 245 members, 233 which have been selected by Vidhan Sabha and 12 that have been selected by the president. Those 233 members that Vidhan Sabha has chosen are staying in the parliament for six years, but for some reason, every 2 years, a third of those retires. I can't find anything that implies that new members are chosen immediately.

Presidential election

The presidential election is held every fifth year in India, the latest election was in 2007, the candidates for the presidential title was Pratibha Patil och Bhairon Singh Shekhawat. Patil won with about 638.000 votes, almost double as many as her opponent.
The president is elected by Lok Sabha, Rajya Sabha and Vidhan Sabha.

Nu kör vi svenska igen! Jag tror att det här räcker för att man ska få en uppfattning om hur valen går till i Indien. Jag känner i alla fall en ovanlig känsla om att jag vet något viktigt om ett land i en helt annan världsdel!
Det är nog väldigt svårt att beskriva om de har vallokaler och sådana saker i Indien, jag hittar inget sådan information.

Källor:
www.sydasien.se (Som i sin tur faktiskt hämtat fakta från Wikipedia)
sv.wikipedia.org
www.regeringen.se
www.svd.se
en.wikipedia.org (Flaggan också)
www.dn.se
www.swedenabroad.com
www.ord.se (För översättning)

Jag kan tänka mig att det inte blir något mer på den här bloggen nu, inga större inlägg i alla fall. Jag avslutar bloggen med några tankar om hur projektet har varit i helhet.

När vi började med projektet visste jag ingenting om politik, hade inget intresse för det och ville antagligen inte lära mig heller. Skolprojekt är ett bra sätt att få en att arbeta om sådant man inte vill arbeta om, då man inte har något annat val! Jag trodde inte att mitt intresse för politik skulle förändras efter det här projektet, men jag kan nu erkänna att jag hade fel. Jag har inte blivit besatt av politiken och känner att jag ska bli politiker i framtiden eller så, men jag har fått ett nytt sätt att se på den. Det har underlättat att läsa om de olika partiernas politik, nu ser jag att de är mer olika än vad jag trodde innan. Att veta hur valet går till, förutom om var man går och röstar, är kanske ingen nödvändig kunskap då jag röstar själv år 2014, men jag vet hur min röst kommer att behandlas.

Det här är ingen storslagen text, som en epilog till en bok, jag säger bara som jag tycker, att det här projektet har varit lärorikt och intressant. Jag kunde ha använt mig av fler bilder, ljud, film..men det kommer fler projekt och fler chanser. Det här projektet är väl nu så gott som avslutat, jag vet hur
jag ska rösta i skolvalet i morgon. Gör du?

Kommentarer
Postat av: Anonym

det här var riktigt bra! jag hade föredragit om det varit lite mindre text men verkligen jätte bra skrivet.

2010-09-16 @ 13:07:28
Postat av: Anonym

/vendela

2010-09-16 @ 13:07:55
URL: http://vendelasval.blogg.se/
Postat av: rektor

Kim, du har en fantastiskt fin blogg! Dina reflektioner på slutet är helt suveräna! Och som du själv skriver, bilder och annat hinner du ta med i senare bloggar. Du kan vara riktigt nöjd hittills. Roligt att läsa!

2010-09-17 @ 00:37:51
URL: http://skiljeborex.blogg.se/
Postat av: pery najar

kim håller med rektorn! din blogg är jätte bra. Jag känner också att jag har missat en del saker men precis som du säger det kommer fler projekt och fler chanser :P

2010-09-17 @ 11:38:03
URL: http://valetbypery.blogg.se/
Postat av: Marie

Kim, du har gjort ett otroligt bra jobb i det här projektet! En eloge till för att du skrev en del av det här inlägget på utmärkt engelska.

2010-10-02 @ 23:01:49
URL: http://nineinc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0