Siffror från förra året

Snart ska vi välja partier till riksdagen, och även till kommun- och landstingsfullmäktige. Jag ville se vilka partier som har makten i riksdagen idag, och hur många mandat de har. (Tack Wikipedia för detaljerad betydelse av ordet mandat) Mandat är hur många platser ett parti har i riksdagen. Så här det det ut idag, och har gjort sedan 2006, enligt politiskapartier.se:
Socialdemokraterna - 130 mandat
Moderata samlingspartiet - 97 mandat
Centerpartiet - 29 mandat
Folkpartiet liberalerna - 28 mandat
Kristdemokraterna - 24 mandat
Vänsterpartiet - 22 mandat
Miljöpartiet de gröna - 19 mandat
Det blir totalt 349 mandat, detta för att det inte ska bli ett jämnt resultat vid omröstningar i riksdagen.


Men enligt riksdagen.se har Centerpartiet 28 mandat och Moderata samlingspartiet 96 mandat! Det blir bara 347 mandat! Är det något fel?!
Nej, men två ledamöter har hoppat av partierna sedan 2006, de sitter kvar i riksdagen, men utan partibeteckning.
Jag tänkte avsluta med hur många procent av rösterna de sju partierna fick vid valet 2006, ett parti måste få minst fyra procent av rösterna vid ett val för att komma med i riksdagen. Vid valet 2006 fick övriga partier 5,67% av rösterna, men inga mandat i riksdagen. Jag hoppades på att använda ett diagram, men jag måste lära mig hur man gör först...

Socialdemokraterna - 34,99%
Moderata samlingspartiet - 26,23%
Centerpartiet - 7,88%
Folkpartiet liberalerna - 7,54%
Kristdemokraterna - 6,59%
Vänsterpartiet - 5,85%
Miljöpartiet de gröna - 5,24%
Övriga partier: 5,67%
Dessa är från politiskapartier.se.
Det här räcker för nu. Källor jag använde var:
politiskapartier.se, allavaljare.se, wikipedia.com, riksdagen.se

Kommentarer
Postat av: vendela

SV: Det stämmer bra det!

2010-09-08 @ 11:28:08
URL: http://vendelasval.blogg.se/
Postat av: Marie

Kim, du gör snack om valet till något lättfattligt och humoristiskt samtidigt som du är seriös. Roligt att läsa tycker jag, och jag lär mig saker här! Har du förresten testat programmet "numbers" på datorn. Där kan man göra diagram. :)

2010-09-09 @ 20:40:13
URL: http://nineinc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0