Socialdemokraterna ångrar sig?

Socialdemokraternas (S) partiledare Mona Sahlin talade på Aftonbladets Livetorg i torsdags. (Det var väl torsdag?)
En sak hon berättade då har nu kallats för "vallöfte", som svar på frågan vilken de rödgrönas första insats blir om de får makten på söndag svarade Sahlin:

"Att ta bort aktivitetsförbudet på arbetsförmedlingen."
"Det är nog ett av mina första beslut. Regeringen har sagt att man inte får ge aktiva insatser de första 100 dagarna till unga. Det är ett dåligt och farligt förslag, en ung arbetslös behöver stöd från första dagen."

Samma förslag stod med i en rapport från tidigare. Nya Moderaterna skrev en respons på sin hemsida till just det förslaget. De skrev att det var just Socialdemokraterna som införde förbudet. 1995 införde de kommunala ungdomsprogrammet och 1998 införde de ungdomsgarantin. De är väldigt otydliga, tydligen är ungdomsprogrammet eller ungdomsgarantin (Båda två?) någon typ av förbud.

Det är otydligt och ganska svårt att förstå. 2007 ska Alliansen dessutom ha avskaffat både ungdomsprogrammet och ungdomsgarantin och ersatt den med någon annan garanti, jag får liksom känslan "Vad är problemet?".
Jag förstod inte det här särskilt bra, men jag har inte så mycket att göra just nu, så jag skrev om det här bara "för att".

Kommentarer
Postat av: rektor

Kim, det är jättebra att skriva "bara för att". Det finns en möjlighet att någon annan också funderar över samma saker, och det kan bli en givande diskussion om det skulle vara så. Du har verkligen gjort ett kanonbra jobb med din blogg.

2010-09-18 @ 13:53:52
URL: http://skiljeborex.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0