Valanalys 2010

I dag är det den 20:e september, vilket betyder att valdagen är över. De flesta av rösterna har räknats och vi har ett preliminärt resultat.
Valet gick som väntat, men jag är inte nöjd med resultatet. Alliansen står som vinnare och vi får fyra år till med "fel" regering. Men det är ju bara min åsikt...

www.val.se - Valmyndighetens officiella hemsida, de uppdaterade sina siffror live i går under kvällens gång. Resultatet just nu är:

Alliansen - 49,3%
Moderaterna: 30%
Centerpartiet: 6,6%
Folkpartiet 7,1%
Kristdemokraterna 5,6%

Rödgröna Socialdemokraterna
Socialdemokraterna 30,9%
Vänsterpartiet 5,6%
Miljöpartiet 7,2%

Alla tidigare partier som varit med i riksdagen kommer att få mandat i den nya riksdagen då de alla fått minst 4% av rösterna. Men vi har en nykomling det här året också.

Sverigedemokraterna 5,7%

Det har uppstått sådan otrolig negativitet sen det blev klart att Sverigedemokraterna, som kallas för ett främlingsfientligt parti, får mandat i riksdagen. De har dessutom fått rollen som "vågmästare". Massor av människor fruktar nu att Sverige kommer att förändras stort och verkligen bli ett främlingsfientligt land. men jag förstår inte den här negativiteten. Sverigedemokraterna är ett parti som vilket annat som helst, de har sin egen politik och tillräckligt många människor röstade på dem för att de ska få chansen att påverka Sverige. Det här är Sverige, Sverigedemokraterna vill minska invandringen till Sverige, och för det kan de kallas en stor grupp rasister. Men jag ser det inte på det viset, en invandrare som kommer till Sverige kan vara en stor tillgång så länge som denna person lär sig svenska och ser till att skaffa ett arbete. Men en invandrare som kommer hit och inte lär sig språket och inte skaffar ett arbete kan tvingas leva på bidrag, som i sin tur kan leda till att andra får det sämre. Invandraren själv får också sämre livskvalitet i Sverige utan språk och arbete.
Jag kan inte säga säkert att mina åsikter stämmer överens med Sverigedemokraternas politik, men jag tycker att vi ska vänta innan vi dömer dem, deras politik kanske förändras, dessutom utgör de en så liten del av riksdagen att de inte har mycket makt. Jag stödjer inte Sverigedemokraternas politik, men jag är inte heller emot den.

Varför gick valet så här?

Jag ska börja med min egen åsikt. Jag tror att Alliansen vann då svenska folket tycker att det är viktigare med lägre skatter och att de får mer pengar i hand, än att pengarna används där de verkligen behövs. Jag kanske har helt fel, men det är så jag tänker och den svenska politiken låter väl alla tycka och tänka som de vill, att man får ha sin egen åsikt.

I går kväll under Valvakan visade de hur många nya, unga väljare röstar på Socialdemokraterna och de Rödgröna, medan de äldre, i åldersgruppen 65+ till och med, valde Moderaterna och Alliansen. Kanske tyder det på att när de nya generationerna röstar i framtiden får vi en Rödgrön regering, eller vad vi nu har på den tiden.

Tidningarna säger inte "Därför gick det som det gick".

Jag tror inte heller att det finns en exakt förklaring till varför det gick som det gick. Svenska folket föredrog Alliansens politik, även om Socialdemokraterna fick flest röster. Fanns inte blockpolitiken skulle vi inte få den regering vi ska ha nu i fyra år. Samtidigt skulle nog politiken se annorlunda ut, även om blockpolitiken inte är särskilt gammal.

 


Läget just nu är förvirrat, allt är kaos, Sverigedemokraterna i riksdagen kommer at förstöra Sverige, inget parti har egen majoritet och så vidare och vidare. En artikel på Aftonbladet är skriven med titeln "Ett val utan vinnare - håll ihop de rödgröna"

 

Varför gick valet som det gick? Jag tror inte att det finns en anledning, massor av gamla väljare röstar på samma parti som de alltid röstat på, kanske utan att ta reda på mer om deras politik för 2010. Det stod mellan Alliansen, Rödgröna och Sverigedemokraterna och det blev som det blev. Folket röstar på den politik de tror på. Jag kan inte förklara bättre, för jag tror inte på någon särskild anledning.


Jag ska komma in på ämnet mandat nu. Systemet man använder för att fördela mandaten till partierna i riksdagen är komplicerat. Jag vet därför inte om jag kan förklara det, men inte heller om jag måste göra det.

Mandatfördelningen efter valet 2010 är: (Källa: www.val.se)

Moderaterna: 107
Centerpartiet: 22
Folkpartiet: 24
Kristdemokraterna: 19
Socialdemokraterna: 113
Vänsterpartiet: 19
Miljöpartiet: 25
Sverigedemokraterna: 20

Då Alliansen har totalt 172 mandat och Rödgröna 157 betyder det att Sverigedemokraterna blir så kallade vågmästare. Om de i en omröstning bestämmer sig för att stödja de Rödgröna blir det 177 röster mot 172. Statsminister Fredrik Reinfeldt har sagt att Alliansen inte kommer att samarbeta med Sverigedemokraterna. Men det hindrar förstås inte Sverigedemokraterna att ge dem som sitt stöd.

Varför kom Sverigedemokraterna in i riksdagen?
Då Sverigedemokraterna ställde upp i valet 2006 fick de 2,9% av rösterna, vilket inte var nog för en plats i riskdagen. Men sen dess har det bara gått framåt för partiet, så att de fick mer än 4% av rösterna i år var inte så konstigt egentligen. Två debattörer på Aftonbladet har skrivit en artikel om varför Sverigedemokraterna kom in i riksdagen i går. (Länken leder direkt till artikeln) Enligt dem tilltalar Sverigedemokraternas politik de som är missnöjda med hur Sverige har utvecklas de senaste åren, och att de andra partierna har underskattat deras väljare. På vissa punkter uppfattar i alla fall jag det som att de menar att vissa som röstat på Sverigedemokraterna har missförstått vad deras politik verkligen står för, detta för att också de andra partierna inte kunnat förklara Sverigedemokraternas politik.

Anledningarna till varför Sverigedemokraterna kom med i riksdagen skulle ju också kunna vara att deras väljare insett precis vad deras politik står för och vill rösta för den främlingsfientlighet som Sverigedemokraterna tydligen ska stå för. Förhoppningsvis är det inte så för ren främlingsfientlighet är inte en positiv sak.

Skolvalet 2010

Hur gick skolvalet? I Sverige eller enbart på min skola? På Skolvalets hemsida, www.skolval.se, finns ett preliminärt resultat hur det gick i skolvalet i Sverige. Alliansen tog bara 38,8% av rösterna, Rödgröna fick 42,35%. Sverigedemokraterna fick 12,78%. Jag skulle tro att det stämmer att de Rödgröna har de yngres stöd. De yngre är i det här fallet skolelever, vilket parti vill satsa på skolan? Folkpartiet, som är en del av Alliansen.
Jag tror att vissa i skolan tyvärr inte bryr sig utan röstar på Socialdemokraterna för att de är störst. Annars kan det också bero på osäkerhet. Alla röster är nödvändigtvis inte helt riktigt riktiga. Det kan vara av samma anledning som Sverigedemokraterna får många röster, sätter man sig inte in i deras politik kan man tro att de vill göra Sverige till världens bästa land t.ex, så röstar man utan att veta vad man egentligen röstar för.
Jag ska inte gå in i detalj på hur jag tror att det gick på vår skola, antagligen fick de Rödgröna flest röster även här, med Alliansen strax bakom. Sverigedemokraterna och Miljöpartiet kommer antagligen på tredje plats. Man kan ju inte veta, det är ju därför man röstar i hemlighet, och sedan avgör själv om man avslöjar vilket parti man röstar för.

Källor:
www.val.se
www.skolval.se
www.aftonbladet.se
www.dn.se
www.expressen.se
www.riksdagen.se



Kommentarer
Postat av: eija

Hej Kim!

Är det ok att använda din blogg som ett fint exempel på projektarbetet om det skulle bli tillfälle?/ Eija

2010-09-21 @ 23:22:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0