Vilka ställer upp i valet? - Socialdemokraterna

Jag tycker det verkar rimligt att skriva om de olika politiska partierna, lite om hur de uppstod och om deras politik och så, innan jag skriver om hur själva valet går till. Alla partierna kommer inte med på en gång, jag börjar med Socialdemokraterna...eftersom de är störst. (Det vill säga, de har flest ledamöter, 130 st, men de har ingen riktig makt)

 


 

Socialdemokraterna (S)

Socialdemokraterna bildades 1889, på den tiden var inte Sverige en demokrati, alla fick inte rösta som de ville, man tvingades arbeta ibland 12 timmar i sträck på farliga arbetsplatser. Alla barn fick inte gå i skolan, pensionärer fick ingen pension, på grund av orättvisorna bildades Socialdemokraterna.

 

Idag vill Socialdemokraterna sätta jobben först, för att kunna förbättra skolor och sjukvård. De vill att alla ska ha möjligheten att göra egna livsval och förverkliga drömmar. Ledaren för Socialdemokraterna heter idag Mona Sahlin.

 


 

Det här som står ovan har jag skrivit utifrån Socialdemokraternas hemsida socialdemokraterna.se. Där finns deras åsikter om runt 40 frågor som ofta dyker upp när ämnet är politik. Jag tar bara med en av dem, just punkten "Arbete" eftersom de vill sätta jobben först. Sidan där informationen fanns slutade fungera också, så jag hade inget annat val än att bara ta en punkt.

 


Arbete

 


Direkt citat från hemsidan: "Vi vill att Sverige ska vara möjligheternas land."

 

Sverige är ett bra land att leva i, men allt fler stöter på problem, det finns inte tillräckligt med jobb att söka och arbetslösheten i Sverige är en av de största i Europa. Sen finns det för många som är långtidsarbetslösa, nästan var tredje arbetslös. I dessa tider ska människor lära sig nya saker, så att de kan få jobb när ekonomin vänder.

Fler jobb betyder bättre ekonomi för landet, skolor och sjukvården förbättras. Alla ska tillsammans försöka lösa problemen, Sverige kommer att tjäna på rättvisa.

 

Socialdemokraterna vill investera i bland annat detta:

 

  • Investera i 100.000 nya arbets/utbildningsplatser
  • Investera "i en rivstart för unga" som tydligen ska betyda att fler unga ska få arbeten och utbildning för att vara redo inför framtiden.
  • Investera i att modernisera vägar och järnvägar, energisystem, bostäder, renovering av miljonprogramsområden.

Mina åsikter om detta: De har rätt i att arbetslösheten är stor just nu, särskilt för unga. Man hör ju om det hela tiden på TV och ser det i tidningar. Den tredje punkten ovanför hette egentligen "Investera grönt" eller något liknande. Själv stödjer jag nästan allt som handlar om att förbättra miljön. (Jag utgår ifrån att "grönt" betyder "för miljön".")

 

 

Jag har nog inga fler åsikter, så nu sätter jag stopp här.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0